Föräldrarskap ... ?

Jag läste nyss om hur man ger sina barn bra självkänsla som varar hela livet. Jana Söderberg pratar mycket om föräldrarskap, jag har själv börjat fundera lite på vad som är rätt och fel, hur man säger rätt saker till sina barn som gör dom till lyckligare människor. För jag vet att jag inte kan allt inom dessa områdena, långt ifrån. Därför har jag tagit upp lite läsning om detta, jag vill ge Lion alla chanser i världen att känna att han är bra precis som han är, att han kan klara allt han vill klara.. osv. Jag tror inte på en hård uppfostran, jag vill kunna förklara varför man inte får göra vissa saker på ett bra sätt så att han inte ifrågasätter sig själv och hans sätt att tänka, att hans tankar inte är dumma/fel.
Jag vill inte gorma på honom, jag vill lära mig att sätta mig ner och kunna förklara saker, ge honom alla chanser i världen att vara trygg i sig själv.
Det jag läste ikväll om självkänsla tex om barnen är ledsna när man lämnar på dagis, kan man istället för att säga "Du behöver inte vara ledsen jag kommer sen igen" (som jag sagt många ggr) , istället kan man säga "Jag saknar dig också när jag är i skolan/jobbet, men då tar jag upp ett kort på dig som jag tittar på , vill du ha ett kort på mig som du kan ha i väskan och titta på om du saknar mig?"

Massa såna smarta svar, som man faktiskt inte tänker på i vardagen. Att ALLA känslor är tillåtna men att skrika får man göra på sitt rum om man är arg, men om du vill får du sitta hos mig istället och kramas eller prata (inte skrika)

Massa sånt! Jag ska bli expert ;) Nee men, jag ska försöka hitta alla dom där smarta knepen och tipsen som jag bara kan hitta, jag vill verkligen göra honom trygg i sig själv, vilket han verkar vara, men han ska vara det om 10 år också. Tydligen är större delen av de tonåringar som skär sig, sånna som inte fått utrycka sina känslor hemma, då är den fysiska smärtan kanske den enda utvägen, om man ändå inte får vara arg eller ledsen?


Man kan aldrig lära sig för mycket, våra barn är det bästa vi har, vi måste vara rädda om dom ♥

XoXo Nattiii

Kommentarer
Postat av: Pernilla

OK, misstänkte att det var där =)



Ha en fortsatt bra dag.

2011-01-10 @ 11:52:20
URL: http://candygirl84.webblogg.se/
Postat av: Moster

Bra tänkt! man kan lära sig lite för egen del också..få lite verktyg att ta till vid behov..kram på dej

2011-01-10 @ 12:45:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0